Przejdź do głównej zawartości

O chłopcach i o riffach

Jak sądzę, wszyscy czujni fani Metalliki już obejrzeli to w necie.  Tuż przed premierą nowego albumu, Hardwired… To Self-Destruct , muzycy pojawili się w słynnym amerykańskim telewizyjnym show Jimmy’ego Fallona i wspomagani przez zespół przygrywający mu do programu, wykonali na dziecięcych instrumentach własny, dobry, stary hit Enter Sandman. Ale… chciałbym tu coś dodać.
To, co się wydarzyło,  świetnie korespondowało  z wypowiedzią Jamesa Hetfielda, udzieloną niedawno jednemu z brytyjskich czasopism muzycznych. Ten 53-latek, tłumacząc przyczynę długowieczności  grupy, zwierzył się: Jesteśmy nadal chłopcami. Chłopcy z Metalliki więc pobawili się na wizji, a przedtem  postarali o nową płytę z dawką solidnego i stylowego metalu,  który może usatysfakcjonować nie tylko ich zwolenników.  Nie dziwi, że basista Robert Trujillo z dumą stwierdza, iż Hardwired… To Self-Destruct  to najlepiej brzmiący album Metalliki.
Metallica  jest okładkowym tematem - trafiającego do sprzedaży ostatniego dnia listopada - grudniowego numeru „Teraz Rocka”.  Czyli jest co poczytać o Hardwired…To Self-Destruct.
A wiecie, dlaczego Andrzej Zieliński, lider Skaldów, czasami pokazuje się w koszulce z logiem  AC/DC? Podejrzewam, że nie… Ja już wiem, dowiedziałem się przeprowadzając z nim wywiad do redagowanej przeze mnie rubryki Przesłuchanie. Też do przeczytania w nowym numerze „Teraz Rocka”. Dowiedziałem się również w trakcie tej rozmowy, że to Zieliński, choć jest przecież pianistą-organistą (i to jakim!), układał riffy gitarowe, które rzadko bo rzadko, ale jednak rozbrzmiewały w niektórych utworach Skaldów i przydawały im rockowej zadziorności. Nie pamiętacie? No to posłuchajcie Gdzie mam ciebie szukać - z 1972 roku, z longplaya Krywań, Krywań. Polecam.

Komentarze

  1. Michał Pawłowskipiątek, 02 grudnia, 2016

    Bardzo lubię Krywań, to moja ulubiona płyta Skaldów . Jak pan ją dzisiaj postrzega? Pytam się o to , ponieważ w swoim przewodniku płytowym z 1997/8 roku nie ocenia pan zbyt wysoko .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co do longplaya "Krywań, Krywań" – zdania nie zmieniłem. W moim przewodniku płytowym "Polski rock" wyraziłem się chłodno o utworze "Krywaniu, Krywaniu" (ale nie jakoś specjalnie krytycznie) i o "Fioletowej damie". Natomiast o "Gdzie mam ciebie szukać" napisałem ciepło: "udana piosenka z efektownym riffem i prawdziwie rockową solówką gitary". Sądzę też, że "progresywni Skaldowie" ostatnimi czasy mogą być inaczej odbierani przez fanów rocka niż kiedyś, bo coraz trudniej odtworzyć sobie kontekst muzyczny, w jakim się pojawili, a odniesienia i porównania do ówczesnych dokonań innych artystów tracą na znaczeniu. Po prostu na pierwszy plan wysuwa się talent kompozytorsko-aranżacyjno-wykonawczy Andrzeja Zielińskiego.

      Usuń

Prześlij komentarz

Wszystkie komentarze są moderowane.

Popularne posty z tego bloga

Będziemy siadać przy stole, a Marek znów zacznie malować. Rozmowa z Bożeną Ałaszewską.

Gdy rozmawiałem z Markiem Ałaszewskim dla „Teraz Rocka” po ukazaniu się jego albumu Laufer , w pewnym momencie powiedział mi ze śmiechem: Jak będę miał 90 lat, to nie wiem, czy dam jeszcze radę płytę nagrać. Postanowiłem więc nie za dwadzieścia jak możnaby się spodziewać, lecz za dwa lata nagrać następną… 70-letni wtedy Ałaszewski poinformował, że pisze też rzeczy na orkiestrę i chóry, i taka będzie jego następna płyta po ostro rockowym Laufrze … Niestety, nie powstała. Pozostał artystą wydającym co dwadzieścia lat longplay-wydarzenie. Pierwszym i najsłynniejszym jest Mrowisko . Longplay nagrany został dokładnie 50 lat temu, w marcu 1971 roku, a jego zawartość nadal przykuwa uwagę, świetnie się broni.

Nie będę psuł legendy. Rozmowa z Andrzejem Nowakiem.

  Jest naprawdę śliczny   – zapewnił mnie Andrzej Nowak podczas naszej rozmowy w końcu czerwca. A chodziło o jego najnowszego Harleya-Davidsona, model cywilny z 1942 roku, którego z pomocą teścia skompletował i który powiększył jego i tak już imponującą kolekcję motocykli tej legendarnej marki. Andrzej rozmawiał ze mną przez telefon siedząc obok Harleya w swoim warsztacie, wyjątkowo ważnej części jego – jak mawia - „posiadłości” pod Głubczycami, gdzie od lat mieszka z żoną, Justyną, pod ochroną swoich ukochanych pitbulli.

„Na cały świat”( o najlepszych płytach 2023 roku i nie tylko…). Rozmowa z Michałem Wilczyńskim

Początek roku to, jak wiadomo, świetna pora na podsumowania. Także na rozmowę o najciekawszych płytach minionego roku. Z oczywistych powodów będzie to rozmowa głównie o albumach rockowych, bo przede wszystkim rockiem zajmuję się na moim blogu. Na rozmówcę wybrałem - jak w zeszłym roku - Michała Wilczyńskiego, założyciela i szefa wytwórni GAD Records, która także w 2023 roku dorzuciła sporo ciekawego do oferty fonograficznej, dostępnej na naszym rynku.